تبلیغات
مدیریت کارآمد - مهارت های رهبری leadership
 
مدیریت کارآمد
کارایی و اثربخشی
درباره وبلاگ


حمیدمظاهری راد فعالترین وبلاگ نویس تبریزی با یکصد وب سایت در زمینه های مدیریتی سیاسی ادبی فرهنگی هنری ورزشی علمی اجتماعی تاریخی عرفانی گردشگری و...

مدیر وبلاگ : حمید مظاهری راد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
خدمات ارتباطات درون سازمانی:
 
تحقیقات نوین مدیریتی نشان می‌دهد كه ارتباطات ضعیف درون سازمانی یكی از بزرگترین عوامل ایجاد هزینه به شمار می‌آید كه درصد قابل توجهی از آن به صورت هزینه‌های غیرمستقیم و پنهان است. مقوله ارتباطات چند وجهی است و در ابعاد مختلف سازمان قابل بررسی می‌باشد كه غالباً در محدوده وظایف واحد منابع انسانی یا روابط عمومی قرار می‌گیرد. در یك نظرسنجی انجام گرفته در ایالات متحده آمریكا در حدود 95% مدیران، مهمترین عامل موثر در زمینه منابع انسانی را مقوله ارتباط و به طور خاص ارتباطات داخلی بیان كردند و مدیریت موثر آن را از موارد كلیدی در ارتقای توان رقابتی سازمان‌ها دانستند.اهمیت ارتباطات سازمانی غالباً در امر تصمیم‌گیری مناسب و به موقع مورد توجه قرار می‌گیرد در سازمان‌های بزرگ كه استفاده از رویكرد تصمیم گیری مستقیم و فرد به فرد میسر نیست استفاده از سیستم ارتباطی مناسب به گونه‌ای كه از اطلاعات تمامی دست اندركاران به صورت مناسب و در زمان موردنیاز استفاده شود از اهمیت شایانی برخوردار است.
مقوله ارتباطات از سویی دیگر ابزار اجرای راهبردها و رویكردهای اساسی سازمان می‌باشد. تبیین چشم انداز سازمان برای كاركنان، تعیین اولویت‌های سازمانی و انگیزه بخشی به آنان پیش نیاز اجرای اثربخش راهبردها و برنامه های سازمان می‌باشد كه هیچ یك از آنها بدون طراحی سازوكار ارتباطی مناسب بین سازمان و كاركنان به عنوان اصلی ترین سرمایه های سازمان، امكان ظهور نمی‌یابند و این مسئله نقش ارتباط را به عنوان یك جزء ضروری در آمیزه كسب و كار (Business Mix) پررنگ می‌سازد.

ایجاد تغییرات مناسب در سازمان به گونه ای كه بقای سازمان را در عرصه پرچالش رقابت كنونی كه شرایط آن هرلحظه دشوارتر از شرایط پیشین آن می‌گردد، تضمین نماید از جمله تواناییهای اصلی موردنیاز رهبران سازمانهای امروزی به شمار می‌آید. بدیهی است كه استقرار این تغییرات بدون بسترسازی مناسب نزد كاركنان و ایجاد تعهد در آنها به منظور جلب بیشتر همكاری آنان در جهت پیاده سازی مناسب این تغییرات امكان پذیر نمی‌باشد و در این زمینه نیز سیستم ارتباطی مناسب بین سازمان و كاركنان نقش تعیین كننده دارد به بیانی دیگر مقوله ارتباط از جمله عوامل تعیین كننده و اساسی در مدیریت تغییر می‌باشد.طبق یافته‌های روانشناسی نزدیك به 60 درصد اوقات روزانه افراد صرف ارتباطات انسانی می‌شود و بر همین مبنا دور از ذهن نخواهد بود كه ادعا شود در سازمان ها به عنوان مجموعه‌ و گروهی از انسان‌ها ارتباطات می‌بایستی به عنوان عاملی مهم و تعیین‌كننده مورد بررسی قرار گیرد.ارتباط به زبان ساده" فرایند ارسال و دریافت پیام "تعریف می‌شود. ارتباط زمانی موثر است كه عكس‌العمل مطلوبی را كه مدنظر فرستنده پیام است، در گیرنده ایجاد كند. بدیهی است كه باید ارتباط را در چارچوب یك سیستم دوسویه تبادل اطلاعات مورد بحث و تدقیق قرار داد.یك ارتباط مؤثر دارای ویژگی هایی از قبیل: كامل بودن، به اندازه بودن، توجه و برآوردن نیاز ارتباطی، استحكام داشتن، روشنی و شفافیت و صحیح بودن می‌باشد كه همگی آنها باید در طراحی سیستم ارتباطی كارآمد مدنظر قرار گیرند. نتیجه ارتباط، تأثیرگذاری و ایجاد تغییر مطلوب رفتاری یا نگرشی درگیرنده است. تاثیرگذاری به مدیریت احتیاج دارد. به عبارتی تأثیر در دیگران به هر منظوری كه انجام شود باید مانند هر برنامه مدیریتی دیگر با برنامه‌ریزی و تفكر همراه گردد و قصد و اهداف آن روشن و به خوبی درك شده باشد.

.     اهداف اجرای پروژه
-          آشنایی شركت با مفاهیم و اصول ارتباطات درون سازمانی و جایگاه آن در سازمان‌های متعالی
-          شناسایی و بررسی فعالیت های انجام شده در زمینه ارتباطات درون سازمانی
-          تعیین راهبردها و رویكردهای ارتباطی مناسب به منظور تحقق ماموریت و چشم انداز سازمان
-          ایجاد زمینه و بستر مناسب برای به اشتراك گذاری تجربیات مابین كاركنان و سازمان

.

خدمات مدیریت تعارض سازمانی:
 
امروزه مدیران به خوبی می دانند که تعارض بخشی اجتناب ناپذیر از حیات سازمانی است و ارتباطات نامناسب عامل اساسی تعارض سازمانی است. تعارض پدیده‌ای است که آثار مثبت و منفی روی عملکرد افراد وسازمان‌ها دارد. استفاده صحیح و مؤثر از تعارض موجب بهبود عملکرد و ارتقای سطحسلامتی سازمان می‌شود و استفاده غیر مؤثر از آن موجب کاهش عملکرد و ایجاد کشمکش وتشنج در سازمان می‌شود.
بنابراین استفاده مؤثر از تعارض، مستلزم شناخت و درک کامل ماهیت آن وهمچنین علل خلق کننده و کسب مهارت در اداره و کنترل آن است که البته امروز به عنوانیکی از مهمترینمهارت‌های مدیریتبه شمار می‌آید و تواناییبرخورد با تعارض و اداره آن، در موفقیت مدیران سازمان‌ها نقش ارزنده‌ای دارد.
هدف:
.     ایجاد محیطی در سازمان كه در آن تعارض سازنده بوجود آید
.     استخراج منابعی كه باعث ایجاد تعارض در سازمان می‌شوند
.     دستیابی به فنونی جهت رفع تعارض در سازمان
.     تقسیم بندی تعارضات سازمانی




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 9 آبان 1389
حمید مظاهری راد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر