تبلیغات
مدیریت کارآمد - سیاست‌های اشتغال و مدیریت راهبردی
 
مدیریت کارآمد
کارایی و اثربخشی
درباره وبلاگ


حمیدمظاهری راد فعالترین وبلاگ نویس تبریزی با یکصد وب سایت در زمینه های مدیریتی سیاسی ادبی فرهنگی هنری ورزشی علمی اجتماعی تاریخی عرفانی گردشگری و...

مدیر وبلاگ : حمید مظاهری راد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
سیاست‌های اشتغال و مدیریت راهبردی نوع مقاله : تجمیعی اشاره : مدیریت راهبردی، هنر و علم تدوین‌، اجرا و ارزیابی تصمیماتی است که مسیر موفقیت سازمان را در نیل به اهداف بلند مدت هموار می سازد . برنامه‌ریزی راهبردی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی و عمومی کمک می کند که در عرصه بروز تحولات و تغییرات ، به شیوه ای کارسازتر عمل شود . در کشور ما نگرش مدیران برای تعالی سازمانها عمدتاً در وجه مالی متمرکز شده است و صرفاً سود بیشتر را دلیل عملکرد خوب سازمان تلقی می کنند تا آنجا که حتی بازرسی و ممیزی سازمانها صرفاً از بعد مالی و از طریق حسابرسان داخلی و خارجی صورت می پذیرد . مدیریت راهبردی با طرح سایر وجوه که در زمره شاخصهای تاخیری تعالی سازمانها هستند، به مجموعه عوامل موثر در اداره سازمانها توجه و رهبران سازمان را به جای تک بعدی بودن به چند بعدی اندیشیدن هدایت می كند . مقاله ذیل قصد دارد به ارزیابی مقوله مدیریت راهبردی و تاثیر آن بر موفقیت سازمان‌ها بپردازد: مدیریت راهبردی برای درك مدیریت راهبردی باید اول آنرا شناخت . برای این كار نیز باید ابتدا به شناخت راهبردی رسید . شناخت راهبردی شامل 2 بخش داخلی و محیط است. نیل به این مهم در گرو برنامه ریزی راهبردی است كه خود 2 بخش راهبردها و اهداف را شامل می‌شود. فنآوری ( تكنولوژی ) مدیریت توانمندی و یا فنآوری مدیریت ، محصول تركیب موزون چهار عامل : نرم افزار ( اطلاعات ، دانش چگونگی و دانش چرایی ) ، سخت افزار( امكانات مادی ) ، نیروی انسانی ( مهارت ) و مدیران ( مجهز ) می باشد كه موجب تصمیم گیری حكیمانة می‌گردد . این تركیب موزون و سنجیده چهار عامل فوق است كه سبب می شود وظایف مدیریت به طور كارآمد و اثربخش محقق گردد . توازن و تناسب این عوامل را بصورت مربع فنّاوری مدیریت نمایش می دهند . نگرش راهبردی : نگرش علت و معلولی و تعاملی به پدیده های مادی و غیر مادی از منظری ورای پدیده (نظام) و محیط آن است كه می تواند دركی تجریدی و نه انتزاعی از رفتارهای گذشته, حال و آینده آن نظام را ارائه نماید. موضوعات راهبردی : كلیه موضوعاتی كه بر وضعیت, ساختار, رفتار و عملكرد نظام اثر تعیین كننده و دگرگون كننده می گذارند موضوعات راهبردی هستند. معضل راهبردی : مسائل بالقوه و بالفعل فراروی نظام كه حیات و بقاء نظام را به مخاطره می افكند و یا آن را با مشكل جدی روبرو می سازد. مطالعات راهبردی : بررسی ها و كوشش های فكری كه در مورد موضوعات و یا مسائل راهبردی با نگرش راهبردی صورت می گیرد. مدیریت راهبردی : متكامل ترین شیوه مدیریت كه با نگرشی راهبردی نظام را در تعادل و تعامل بالنده و نظام مند با محیط نظام سازگارو تنظیم می نماید . این نظام مندی در جهت تحقق اهداف نظام و متضمن بقاء ، استحكام و پایداری مستمر نظام است. ? لزوم سازگاری مدیریت با فرهنگ, محیط, نگرش و جهان بینی جامعه یك امر قطعی است ولی تحقق این امر تدریجی, پیچیده و زمان بر است. ? لازمه مدیریت راهبردی مدیریت بر درون و آشنایی با محیط است. ? مدیریت هر مجموعه با مخاطب خود نیاز به مفاهمه و ادبیات مشترك دارد. ? هر میزان مدیریت و تدبیر امور از موازین علمی دور شود هزینه بیشتری خواهد پرداخت. اركان تحول مدیریت : تحول مدیریت دارای دو ركن فرهنگی و ساختاری است. هنگامی كه هدف تحول مدیریت است هر دو ركن باید تغییر پیدا كند. ركن فرهنگی در برگیرنده باورها, نگاهها و نگرش مدیریت است (نوع نگاه مدیریت به دولت , توسعه , مردم , حرمت , عزت , قانون , رفاه , رشد , تعالی). آموزشهای مدیریت باید به سمتی حركت كند تا نگاهها را عوض كند. استراتژی : استراتژی طرحی است متحد (UNIFIDE) ، جامع (COMPREHENSIVE) و منسجم (INTEGRATED) كه در چارچوب اهداف و رسالت سازمان و عوامل محیطی طرح ریزی گردیده و در صورت سازماندهی و اجرای مناسب می تواند سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری نماید. فرآیند مدیریت راهبردی: 1- شناخت راهبردی 2- برنامه ریزی راهبردی 3- برنامه راهبردی و اجرای آن 4- كنترل و نظارت راهبردی 1- شناخت راهبردی: 1- نگاهی تاریخی به گذشته، حال و آینده. 2-عوامل محیطی در دو حوزه داخلی و خارجی. 3- تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و محیطی. 4- شناخت علمی با تبیین علل و ریشه ها. 2- برنامه ریزی راهبردی: برنامه ای كه نگاه به دگرگونی های اساسی دارد، تغییر ساختارها و رفتارهای نظام در آن مطرح و دارای عناصر زیر می باشد: 1- اصول و مبانی 2- شناخت راهبردی 3- چشم انداز 4- اهداف راهبردی 5- راهبردها 6- زمان بندی 3- برنامه راهبردی و اجرای آن انواع برنامه ها برای عملیاتی كردن راهبردها 4- كنترل و نظارت بر برنامه راهبردی عناصر مدیریت راهبردی: ? رسالت ? اهداف ? راهبردها ? اركان مدیریت راهبردی (حوزه راهبردی- استراتژیست ها- نظام برنامه ریزی) 5-جوهر مدیریت راهبردی ? برنامه ریزی : جوهر مدیریت ? هدف گذاری : جوهر برنامه ریزی ? شناخت : جوهر هدف گذاری ? اصول و مبانی ارزشی و نگرشی انسان : جوهر شناخت ویژگیهای اهداف مطلوب: ? شاخص پذیری. ? سازگاری با ارزشها. ? سازگار با دیگر اهداف. ? روشنی و صراحت. ? اولویت بندی. ? قابلیت دستیابی. ? مبتنی بر شناخت داخلی و محیطی. ? قابلیت طبقه بندی. ? زمان دار بودن. راهبرد: راهبرد پلی است بین تهدیدها و فرصتهای محیطی و نقاط قوت و ضعف داخلی زیرا راهبرد از امكانات محیطی و یا مدیریت های داخلی برای غلبه بر ضعف های داخلی یا تهدیدات محیطی بهره مند می شود و یا بالعكس. به تعبیری دیگر یكی از مزایای راهبرد مرتفع كردن تهدیدات محیطی بوسیله عوامل قوت درونی است. راهبردها در واقع راه كارهای اصلی هستند كه منجر به تغییر در ساختار، رفتار یا دگرگونی در عملكرد می شوند. ویژگیهای راهبردهای مطلوب: 1- منعطف. 2- منطبق با ارزشها. 3- قابلیت اجرا (امكان پذیری). 4- سازگاری با یكدیگر. 5- دارای اولویت بندی. 6- زمان دار. 7- مبتنی بر شناخت داخلی و خارجی شناخت راهبردی محیط: 1- عوامل محیط خارجی ? عوامل اقتصادی ? عوامل فناوری ? عوامل اجتماعی ? تصمیمات و سیاستها و منابع دولتی ? عوامل جغرافیائی ? رقبا ? تأمین كنندگان سخت افزار و نرم افزار (عوامل مادی- انسانی) ? تجزیه و تحلیل محیط ? تشخیص محیط (تهدیدات، فرصتها) 2-عوامل داخلی ? عوامل انسانی ? عوامل و منابع مالی ? مدیریت و ساختارها، رویه ها، قوانین و مقررات ? تحقیق و توسعه ? شناخت مخاطبین، بازارها ? مجموعه عوامل فنی و تكنولوژیك مرتبط با خدمت یا محصول تجزیه و تحلیل عوامل داخلی 3- تنظیم جدول مزیت های راهبردی جدول نمایی كلی از نقاط قوت و ضعف نظام را نشان می دهد و اصلی ترین عوامل داخلی كه در آینده بر وضعیت نظام تأثیر خواهند گذاشت را به تصویر می كشد. ویژگیهای برنامه راهبردی: ? سازگاری اجزاء. ? قابلیت حصول. ? قابلیت انعطاف. ? سمت و سوی شفاف. ? زمان مناسب تحقق. ? جامعیت. ? سرعت مناسب. هر تغییر راهبردی در سه حوزه اتفاق می افتد: 1- منابع امكانات مادی، فیزیكی، حمایتهای مادی و معنوی. 2-تشكیلات قوانین و مقررات، ساختارها، رویه ها، سازماندهی. 3-راهبری عزل و نصب، تشویق و تنبیه، نظارت، كنترل، ارزیابی از بالاترین سطح سیستم. ویژگیهای سازمان مناسب: 1- بدنبال راهبرد حركت كند یعنی تبعیت از راهبرد نماید. 2- سازمان كار در سطح كلان (ملی) و در سطح خرد باید در حوزه های عمل بدون تداخل وظائف باشد. 3- بیانگر شأن و اهمیت وظائف اصلی باشد. 4- تقسیم كار متوازن در سازمان صورت گیرد. 5- ساختار سازمانی نشان دهنده روابط حوزه ها با یكدیگر باشد (فعالیتهای اصلی- پشتیبانی- راهبری) 6- بیانگر چگونگی تقسیم و تخصیص منابع باشد. 7- سازمان كار باید سامان بخش اصلی ترین فعالیتها باشد. 8- سازمان باید در نظام تشكیلاتی فرهنگ سازی كند. 9- سازمان باید در مقابل تغییرات محیطی منعطف باشد. كنترل و نظارت (ارزیابی عملكرد) عناصر نظام نظارت و ارزیابی: ? شاخص ها (برای اندازه گیری عوامل و حوزه ها). ? ابعاد نظارت (در سطح- در عمق). ? مخاطبان (نظارت و ارزیابی برای چه كسی انجام می شود). ? دوره زمانی (روزانه- هفتگی- ماهانه- فصلی- سالانه). ? مراحل (قبل از عمل- در حین عمل- بعد از عمل). ? تعیین مصادیق. شاخص های ارزیابی ? شاخصهای كمی. ? شاخصهای كیفی. ? سه پرسش اصلی و اساسی كه در شاخصهای ارزیابی كیفی مورد توجه قرار می گیرند: ? سازگاری. ? تناسب داشتن. ? قابلیت اجرا. دكتر محمدرضا سپهری رییس مؤسسه كار و تامین اجتماعی گرفته شده از سایت بازار کار bazarekar




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 15 آبان 1389
حمید مظاهری راد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر