تبلیغات
مدیریت کارآمد - سازمانهای یادگیرنده
 
مدیریت کارآمد
کارایی و اثربخشی
درباره وبلاگ


حمیدمظاهری راد فعالترین وبلاگ نویس تبریزی با یکصد وب سایت در زمینه های مدیریتی سیاسی ادبی فرهنگی هنری ورزشی علمی اجتماعی تاریخی عرفانی گردشگری و...

مدیر وبلاگ : حمید مظاهری راد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


سازمان‌های یادگیرنده پدیده‌ای هستند که با شروع دهه 90 میلادی مطرح شدند. علت پدیدار شدن چنین سازمان‌هایی، شرایط، نظریه‌ها و تغییر و تحول در محیط‌های سازمانی قبل از دهه مذکور بوده است به گونه‌ای که تمام سازمان‌ها تلاش گسترده‌ای را برای بقای خود آغاز کرده بودند و برای آنکه بتوانند خود را در محیط پرتلاطم اطراف خود حفظ کنند، می‌بایست از قالب‌های غیرپویا خارج و به سمت سازمان یادگیرنده متحول شوند. 
یعنی در ساختار و اساس خود تغییرات عمیقی ایجاد کنند. سازمانهای یادگیرنده اگر خود را در عرصه فعالیت ها با محیط هماهنگ نسازند، از صحنه فعالیت حذف خواهند شد. با توجه به کاهش دائمی منابع، افزایش آگاهی ارباب رجوع از حق خود و پاسخ گویی سازمان در مقابل جامعه، مدیران نمی توانند از یادگیری امتناع کنند. این گونه از سازمان ها، مدیران زنده و پویایی را می طلبند.
تفاوت بسیاری میان سازمان‌های امروزی و گذشته وجود دارد و در این ارتباط « چارلز هندی » از صاحب‌نظران رشته مدیریت می‌گوید: «مدیران امروز با سازمان‌هایی سر و کار دارند که شباهتی به سازمان‌های گذشته ندارند». یکی از ویژگی‌های اساسی سازمان‌های جدید، شکل‌گیری آنها بر مبنای یادگیری است. بنابراین مدیران و کارکنان، همواره در حال یادگیری بوده و مهارت‌های جدید کسب می‌کنند چرا که قدرت هر سازمان متناسب با میزان آموزش دائمی مدیران و کارکنان آن است. سازمان‌ها قبلاً در محیطی پایدار به سر می‌بردند و وقایع آینده تقریباً قابل پیش‌بینی بودند، به طوری که مدیران می‌توانستند در شرایط مطمئن برنامه‌ریزی کنند. اما امروز محیط به شدت در حال تغییر است و تغییرات تکنولوژیک، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به سرعت سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. سازمان جهت بقا، نیازمند تطبیق خود با دگرگونی های محیطی است و جهت تطبیق ، باید همواره در خود تغییرات مطلوب را ایجاد کند تا بتواند کارآمدی خود را در جهت تحقق اهداف برآورده سازد و این امر میسر نمی گردد، مگر با افزایش یادگیری.

بسیاری از شرکتها از جمله: موتورولا، وال مارت، بریتیش پترولیوم، اكسی روكس، شل، دیویكس، جی ایی، سونی، نورتل، كداك و ... در ایجاد سازمانهای یادگیرنده تاكید بسیاری كرده اند. این سازمانها، نه تنها حداكثر موقعیتهای رقابتی در زمانهای مناسب را دارند، بلكه آنها به طور كاملا دقیق در این شرایط متغیر پرورش یافته اند.

یادگیری سازمانی زمانی اتفاق می افتد كه موجب تغییر عقاید و دیدگاههای موجود شده و دیدگاه جدیدی را خلق كند و از طریق ارتباط و تعامل به تمام سطوح سازمانی منتقل شود. این انتقال ازطریق مشاركت بهتر صورت می گیرد. از نظر « پیتر سنگه » روشهای یادگیری در سازمان یادگیرنده عبارتند از: مهارت فردی، یادگیری تیمی، تفكر سیستمی، بصیرت مشترك، و مدلهای ذهنی. سازمان یادگیرنده فرصت یادگیری برای تمامی اعضای خود را فراهم می سازد. سازمانهای یادگیرنده پیوسته در حال افزایش توانایی خود برای ساختن آینده هستند. « سنگه » معتقد است سازمان یادگیرنده، به گروهی گفته می شود كه به طورمستمر در پی افزایش قابلیتهای خود برای خلق چیزهایی است كه می خواهد ایجاد كند.

صاحبنظران‌ برای‌ مفهوم‌ سازمان‌ یادگیرنده‌ تعاریف‌ متعددی‌ ارائه ‌كرده‌اند.

به‌ نظر « داجسون‌ » سازمان‌ یادگیرنده‌ سازمانی‌ است‌ كه‌ با ایجادساختارها و استراتژی‌ها به‌ ارتقای‌ یادگیری‌ سازمانی‌ كمك‌ می‌كند.

از نظر « گاروین » سازمان یادگیرنده سازمانی‌ است‌ كه‌ دارای‌ مهارت و توانایی‌ ایجاد، كسب‌ و انتقال‌ دانش‌ است‌ و رفتار خودش‌ را طوری‌ تعدیل‌ می‌كند كه‌ منعكس‌ كننده ‌دانش‌ و دیدگاههای‌ جدید باشد.

« مایكل‌ جی‌. ماركوارت‌ » در كتاب‌ ارزنده‌ خود تحت‌ عنوان‌ «ساختن‌ سازمان‌ یادگیرنده‌ »، تعریف‌ نسبتاً جامعی‌ ارائه‌ كرده‌ است‌: در تعریف‌ سیستماتیك‌، یك‌ سازمان‌ یادگیرنده‌ سازمانی‌ است‌ كه‌ باقدرت‌ و به‌ صورت‌ جمعی‌ یاد می‌گیرد و دائماً خودش‌ را به‌ نحوی‌ تغییر می‌دهدكه‌ بتواند با هدف‌ موفقیت‌ مجموعه‌ سازمانی‌ به‌ نحو بهتری‌ اطلاعات‌ راجمع‌آوری‌، مدیریت‌ و استفاده‌ كند.

ویژگیهـــای سازمانهـــای یادگیـــــرنده :

۱. سازمانهای یادگیرنده مدام توانایی خود را صرف ساخت آینده ای بهتر می‌كنند.

۲. روشهای جدید را می‌آموزند و راههای قدیمی انجام كار را فراموش می‌كنند.

۳. در برابر مشکلات مایوس نشده و ایده های جدید ارائه می دهند.

۴. یادگیری را برای تمام اعضا تسهیل می‌كنند و مداوم آن را انتقال می‌دهند.

۵. یادگیری گروهی را تسهیل و ترغیب می کنند. « گاردنر وجولر » معتقدند: كاركنانی كه از طریق گروههای كاری كار می كنند از كاركردن لذت بیشتری می برند. زیرا آنها به جای اینكه شنونده صرف باشند فعالانه در جریان یادگیری مشاركت می كنند و خود را مسئول یادگیری خویش می‌دانند.

۶. سازمان یادگیرنده به وجود آورنده دیدگاه‌های جدید است.

۷. سازمان یادگیرنده مكانی است كه در آن افراد مرتباً توانایی خود را در جهت خلق هر آنچه كه میل به خلق آن دارند افزایش می دهند، مدلهای جدید یادگیری را فراگرفته و یاد می‌گیرند كه چگونه بیاموزند.

۸. سازمان یادگیرنده شیوه‌های انجام كار را هدایت می‌كند.

۹. به آموزش كاركنان اهمیت می‌دهد و یادآور می‌شود كه همواره علاقه‌مند فراگیری باشند.

۱۰. بر ریسك تأكید و از سرزنش كردن دوری می‌كند.

۱۱. با كاركنان ارتباط همه جانبه‌ای برقرار می‌كند و اطلاعات لازم را به موقع در اختیارشان قرار می‌دهد.

۱۲. به كاركنان می‌آموزد كه قدرت تصمیم‌گیری واقع‌بینانه را در خود توسعه دهند.

۱۳. سازمان یادگیرنده از ایده‌های جدید استقبال می‌كند.

۱۴. سازمان یادگیرنده با سرعت زیاد آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها را معرفی می‌كند.

۱۵. سازمان یادگیرنده ارباب رجوع خود را می‌شناسد و مستقیماً با آنها وارد گفتگو می‌شود.

۱۶. بازخوردهای مثبت را به همه كاركنان به طور مستمر ارائه می دهد و تنبیه‌ها را به حداقل می‌رساند.

۱۷. آگاهی و شناخت را سرلوحه‌ رشد حرفه‌ای كاركنان قرار می‌دهد.

۱۸. به پرونده‌ها در حداقل زمان ممكن رسیدگی می‌كند.

۱۹. رضایت و غرور كاركنان را تقویت می‌كند.

۲۰. برای پرهیز از خودمحوری قدرت را به طور تقریباً منطقی در سراسر سازمان توزیع می‌كند.

۲۱. بر اطلاعات مستند تكیه دارد نه بر فرضها و دهن‌بینی‌ها.

۲۲. از تجارب خود و گذشتگان به خوبی درس می‌گیرد و ارزش شكستها را می‌داند.


در كشورهایی چون انگلستان، ایده یادگیری در سطح ملی ( LEARNING SOCIETY )درجهت رسیدن به یك جامعه یادگیـرنده مطرح شده است. آنها معتقدند هزینه های یادگیری جبران می شود اما مستلزم این است كه در جامعه یادگیرنده اصل یادگیری برای همیشه در تفكر یادگیری مرسوم شود و در آموزش و تحصیل اساس تفكر این باشد كه ما می خواهیم جامعه ای یادگیرنده به معنای حقیقی داشته باشیم.
 
فاطمه اسلامیه




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 30 شهریور 1389
حمید مظاهری راد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر